SWANS + Maria W Horn i Vor Frelsers Kirke [UDSOLGT]

05.03.24 - Koncerten er afviklet Genre: Rock,Elektronisk 350,- inkl. gebyr Start: 20:00 Døre: 19:30

Eksklusiv koncert i Vor Frelsers Kirke med SWANS + Maria W Horn! (UDSOLGT)

DU BEHØVER IKKE AT VÆRE STUDERENDE FOR AT KØBE BILLET

Bemærk dette er en siddende koncert.

SWANS

I 1982 grundlagde Michael Gira det banebrydende band Swans midt i den pulserende energi i New York City. Bandet blev først kendt for deres uforsonlige og brutale lydbølger, der kastede lytteren ud i et voldsomt musikalsk orkan. Med Gira's dybtgående tekster og rungende vokaler gennemgik Swans en fascinerende udvikling over de næste 15 år.

Efter de intense albums "Filth" og "Cop" begav Swans sig ud i den barske proto-industrielle rockverden, hvorefter de skiftede kurs til atmosfæriske og martial lyde på det epokegørende dobbeltalbum "Children of God" fra 1987. "The Burning World" (1989) førte til mere afdæmpede akustiske meditationer, efterfulgt af en flytning til Atlanta og skabelsen af melodiøse lydstrømme på "White Light from the Mouth of Infinity" (1991) og "Love of Life" (1993). Med "The Great Annihilator" (1994) tog bandet en ny retning mod dissonans og skarpe kanter, mens "Soundtracks For The Blind" (1996) blev det ultimative udtryk for den æra.

Efter 15 år tog Michael Gira en pause fra Swans og fokuserede i stedet på Angels Of Light i 13 år. I 2010 blev Swans vækket til live igen med udgivelsen af "My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky" og en omfattende verdensomspændende turné. Albummene "The Seer" (2012) og "To Be Kind" (2014) opnåede imponerende succes på Billboard-hitlisterne og koncertsteder blev udsolgt. "The Glowing Man" (2017) blev det sidste studiealbum, inden Gira vendte tilbage med "Leaving Meaning" i 2019 og genoptog en dynamisk sammensætning af musikere.

MARIA W HORN

Maria W Horn (1989) er en komponist, hvis arbejde udforsker lydens iboende spektrale egenskaber. Hendes kompositioner anvender varieret instrumentation, der spænder fra analoge synthesizere til kor, strengeinstrumenter, orgelpiber og forskellige kammermusikformater. Ofte kombineres syntetiske lyde med akustiske instrumenter for at udvide instrumenternes klanglige kapaciteter med præcis kontrol over klang, stemming og tekstur.

Maria kombinerer spektralistiske teknikker og stedsspecifikt kildemateriale for at udforske en bygnings, objekts eller geografisk områdes iboende erindringer. I hendes seneste kompositioner bruger hun akustiske artefakter fra fysiske rum til at skabe musikalske rammer for sine kompositioner. Med udgangspunkt i disse akustiske aftryk væver Maria komplekse harmoniske mønstre, der langsomt transformerer sig fra intim skrøbelighed til skærende, højdensitets-lydmonolitter.

Hendes debutalbum "Kontrapoetik" (2018) er en historisk undersøgelse og en form for mod-eksorcisme, der beskæftiger sig med det bedragerisk rolige, men oprørte fortid i hendes hjemegn, Ångermanland, i det nordlige Sverige. "Dies Irae" (2021) stammer fra resonansfrekvenserne i en tom maskinhall fra minedistriktet Bergslagen, og "Vita Duvans Lament" (2020) er en sonisk udgravning af, hvad der engang var den eneste panoptiske cellefængsel bygget i Sverige.

Ud over sin kunstneriske praksis er hun også medstifter af det svenske pladeselskab XKatedral.