Dummy & Kogekunst

09.09.22 Kr. inkl 60 gebyr Starting: 21:00 Doors: 20:30

Vi er glade for at kunne offentliggøre at Dummy og Kogekunst gæster Studenterhuset til september!

  • Døre: 20.30
  • Starting: 21.00
  • Entré: 60,00 kr. (inkl gebyr)

Dummy

Los Angeles-bandet Dummy nægter at sætte farten ned. Efter at have udgivet to kassette-EP'er i 2020 (på henholdsvis Popwig og Born Yesterday), udkommer Dummys debutalbum i fuld længde via Chicagos Trouble in Mind Records. Ved at bruge pudsende guitarer og himmelsk stemning i samme åndedrag, folder bandet et utal af referencepunkter ind i deres drone-pop-stil. Inspiration fra 60'ernes melodicisme og 90'ernes britisk noisepop bliver smeltet sammen med inspiration fra spirituel jazz, japansk new age og italiensk minimalisme.

Dummy undviger de grublende, mørke, dramatiske troper af moderne "kunstnerisk" musik, der ofte findes i punk, eksperimentel og elektronisk, og insisterer i stedet på glade og euforiske soniske paletter. De nægter at være kunstnerisk stagnerende, og skifter løbende deres tilgang til at skrive på tværs af 12 numre. Formet af optrædener rundt omkring i Los Angeles i 2019, har sange som "Daffodils" og "Fissured Ceramics" ubarmhjertig drivkraft og rigelig psykedelisk støj. Andre steder modvægter Dummy aggressionen med meditative synthscapes fokuseret på lyddesign og studieeksperimentering, som på det motoriske "X-Static Blanket". Til sidst, midtpunktet "H.V.A.C." og albummets sidste nummer, "Atonal Poem", syntetiserer disse to poler, og byder på rejser i flere dele gennem ukendt sonisk territorium.

I modsætning til salig instrumentering beskriver Dummys sardoniske lyrik "byrden ved det moderne liv, forbrugerisme, fremmedgørelse af miljøsammenbrud og andre bekymringer, der er født ud af at leve i dette absurde øjeblik i historien". Indretningsdesign, havforurening, kommerciel arkitekturs psykologi og nuklear testning er alle tematikker, der bliver fremhævet. Dummys rastløse kreativitet gør, at de hele tiden bevæger sig fremad og de udfordrer konstant sig selv og tager deres lyd til nye spændende højder. Dette er - som albumtitlen antyder - "Mandatory Enjoyment"

Kogekunst

Når du vågner med noget ubehageligt på hjernen til lugten af dit brød, der er brændt på. Kan du for helvede ikke tage dig sammen? Lidt til det kultiverede reptil, der ikke bare venter energiens indtog med solen. Der handles, der ventes, der opbygges og der smadres. Den kultiverede der hader bonden, hvordan er vi nået dertil? Fra minimalisme til big band på et minut. One-minute dinner på et år. Dårligt helbred om lidt. Der spilles på folkelighedens strenge uden leflen, mens Simon og Oskar leger som de bedste venner og trygt fører dig ved hånden. Tag med verdens mest fucked rejsebureau til Kokkeland, hvor fængende pop og impro-musik lever side om side og lyrik og idiotiske slogans har kaninsex.

Kogekunst startede legen i Simons kolonihavehus, hvor de begyndte at indspille deres timelange improvisationer. Dette mundede ud i 50 sange og 30 lyttere på soundcloud. Siden den skramlede opstart i kolonihavehuset og fuckfuck koncerterne i Peru er udtrykket blevet forfinet. Med koncerten i '19 på Roskilde Festival og udsolgte shows i Kbh og Århus ser det ud til, forholdet mellem antal sange og lyttere er ved at vende.

Duoen arbejder pt. på den tredje plade, hvor de igen forsøger at gøre mere af det hele, og kommer til at vise Kogekunst fra en mere orkestreret side. Mere bagt, mere poppet, mere hammer, mere dans, mere mod, mere glæde, mere sygdom, mere fest, mere violin, mere skønsang, mere flyder, mere bræk, mere knas, mere white noise osv. Med forskelligartede samarbejdspartnere, skal der males et nyt billede, stryges gamle vaner, nedbrydes grænser og laves god kunst. Dét er det vigtigste.